P-piller

Har för snart 3 månader sen börjat med p-pillret Yaz, ett nytt p-piller som kommit ut. Har mått illa, kall-svettats och haft för högt blodtryck och känt yrsel då och då och lite värk/ilningar i bröstet som om hjärtat gjorde ont, tog det inte så seriöst tänkte bara att det va så på grund av nått annat, läste bipacksedeln till p-pillren för en vecka sen och det stod massa biverkningar som stämde in och vad när man skulle söka vård osv, insåg då att jag kanske skulle sluta äta dom men det gjorde jag inte tills idag då jag ha inte mått så bra på eftermiddagen, ha legat i sängen och bara varit helt död i kroppen, började googla på p-pillren Yaz och fick fram massor av information dom självklart inte skriver om sina p-piller i bipacksedeln och bestämde mig för att sluta äta dom. Sen tycker jag att det är dåligt här i Sverige att man kommer in till t.ex ungdomsmottagningen och dom skriver ut recept på nått p-piller utan att ta några prov utan att ens veta att just det p-pillret passa henne. Blir jävligt arg...

Läs detta om det gör någon skillnad !!!

http://www.aftonbladet.se/halsa/article12208373.ab

En tjej dog av dom! Och i hela Sverige har 29 kvinnor dött pga ätit p-piller, för att barnmorskor inte kan välja rätt.
Om jag får göra om det på mitt sätt så skulle jag vilja att dom tog alla möjliga prov på mig, blodprov osv rubbet men det gör dom inte dom kolla vikten och längden och frågar om man haft blodproppar i närmaste släkten så som mamma eller pappa sen ger dom dig en karta! Helt sjukt... Finns inte tillräckligt med ord att förklara hur idiotisk det är egentligen.


Kommentarer
Postat av: Malin

Men herregud!!!! Jag tycker inte ungdomsmottagningen är bra överhuvudtaget! Dom suger verkligen.
Tkr du borde prata med dom om att sätta in en sak (i nederpartelen) kommer ej ihåg vad det heter) som jag har! Är det bästa jag gjort.
Kram

Svar: Göra vad?? :P
Ksenia

2013-06-15 @ 17:32:43
Postat av: Anonym

Innan du får dina ppiller måste du ju fylla i ett papper där det frågas om blodproppar och andra sjukdomar som kan påverkas av hormonerna i ppiller. Minns även att de kollade blodtryck och liknade innan de skrev ut något recept till mig. Bor också i Skellefteå och var på ungdomsmottagningen här. Vet att de gjort samma kontroll på alla jag känner som börjat med något preventivmedel.

2013-07-10 @ 00:18:07
Postat av: Anonym

Läste inlägget fel, sorry!! Förstår dina åsikter men prata med dem istället för att sprida massa internethat.

Svar: jag sprider inget hat, utan tycker bara man borde ändå kolla nogranare vad som passar var och en ist för att man ska prova flera ppiller på gång som inte passar och sedan bara efter flera år hitta ett par som gör...
Ksenia

2013-07-10 @ 00:20:05
Postat av: Elin

Jag fick fara på lassa och ta en massa prover innan hon bestämde vilken ppiller som passade mig iallafall!:)

2013-10-13 @ 11:53:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0